سوره انبیاء
جمعه 12 آبان 1391برچسب:, | سعید

معرفی سوره انبیاء

 

سوره انبیاء بيست‌ ويكمين‌ سورة قرآن‌ مجيد، داراي‌  112 آيه‌ ، 1168 کلمه  و 4870 حرف‌ می باشد .

در ترتيب‌ تلاوت‌ ، پنجمين‌ سوره‌ از «سُوَر مِئين‌» است‌، يعنى‌ سوره‌هاي‌ بيش‌ و كم‌ صد آيه‌اي‌ كه‌ پس‌ از سورة طه‌ و پيش‌ از سورة حج‌ قرار گرفته‌ است‌. در ترتيب‌ نزول‌ مشهور، هفتاد و سومين‌ سوره‌ است‌ كه‌ پس‌ از سورة ابراهيم‌ و پيش‌ از سورة مؤمنون‌ نازل‌ شده‌ است‌ .

 

علت نام‌گذاری

 

اين سوره چنانكه از نامش پيداست، سوره پيامبران است، چرا كه نام شانزده پيامبر، بعضى، با ذكر فرازهايى از حالاتشان و بعضى تنها به صورت اشاره در اين سوره آمده است- موسى- هارون- ابراهيم- لوط- اسحاق- يعقوب- نوح- داود- سليمان- ايوب- اسماعيل- ادريس- ذا الكفل- ذا النون (يونس)- زكريا و يحيى.  علاوه بر اينها پيامبران ديگري هستند كه نامشان صريحا در اين سوره برده نشده ولي پيرامون آنها سخني آمده است (مانند پيامبر اسلام (صلي اللّه عليه و آله و سلّم) و حضرت مسيح).

 

محتویات سوره

 

در اين سوره از وحدت خالق و اينكه جز او معبود و آفريدگاري نيست و نيز از آفرينش جهان بر اساس هدف و برنامه، و وحدت قوانين حاكم بر اين عالم و همچنين وحدت سرچشمه حيات و هستي، و نيز وحدت موجودات در برنامه فنا و مرگ، بحث به ميان آمده است.

بخش ديگري از اين سوره، از پيروزي حق بر باطل، توحيد بر شرك و لشكريان عدل و داد بر جنود ابليس، سخن گفته شده است.

اين سوره با هشدارهاي شديد نسبت به مردم غافل و بيخبر از حساب و كتاب آغاز شده، و پايان آن نيز با هشدارهاي ديگري در اين زمينه تكميل مي گردد.

پيامبراني كه نامشان در اين سوره آمده بعضا بيان زندگي و برنامه هاي مشروحشان در سوره هاي ديگر ذكر شده است ولي در اين سوره بيشتر روي اين بخش از حالات انبياء تكيه شده كه آنها هنگامي كه در تنگناهاي سخت گرفتار ميشدند چگونه دست توسل به دامان لطف حق ميزدند و چگونه خداوند اين بنبست ها را بر آنها ميگشود و از طوفان و گرداب نجاتشان مي بخشيد.

((ابراهيم)) به هنگامي كه در آتش نمرود گرفتار شد.

((يونس)) هنگامي كه در شكم ماهي فرو رفت.

((زكريا)) هنگامي كه آفتاب عمر خود را نزديك به غروب ديد ولي جانشيني نداشت كه برنامه هايش را تكميل كند و همچنين ساير پيامبران به هنگام گرفتاري در طوفانهاي سخت.

 

ثواب قرائت سوره

 

پيامبر گرامي اسلام (صلي اللّه عليه و آله و سلّم) میفرماید: هر كس سوره انبياء را بخواند خداوند حساب او را آسان مي كند (و در محاسبه اعمالش روز قيامت سختگيري نخواهد كرد) و هر پيامبري كه نام او در قرآن ذكر شده با او مصافحه كرده و سلام ميفرستد.

امام صادق (عليه السلام) ميفرماید: هر كس سوره انبياء را از روي عشق و علاقه بخواند، با همه پيامبران در باغهاي پر نعمت بهشت، رفيق و همنشين مي گردد، و در زندگي دنيا نيز در چشم مردم پر ابهت خواهد بود.

 

فوائد تلاوت سوره

 

1) دیدن خوابی خوش

از نبی مكرّم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده: اگر سوره انبیاء را بر پوست آهویی نوشته و هنگام خواب در كنار رختخواب خود قرار دهند در خواب چیزهای خوشایندی می بیند كه قلبش بواسطه آن شاد می شود.

2) درمان بیخوابی

از امام صادق علیه السلام روایت شده: هر كس سوره انبیاء را بر پوست آهویی بنویسد و در كنار رختخواب خود قرار دهد و بخوابد تا وقتی این نوشته از آنجا برداشته نشود از خواب بیدار نمی شود و این دستور برای بیماران و كسانی كه به علت افكار یا ترس و بیماری نمی توانند شب بخوابند و بیداری می كشند مناسب است و به اذن خداوند خوب می شود.

3) درمان درد ران

برای درمان « درد ران پا» امام علی علیه السلام فرموده اند: در ظرف بزرگی از آب گرم بنشیند و دستش را بر جایگاه درد بگذارد و آیه 30 سوره انبیاء را قرائت نماید.

4) درمان بیماری درد معده

سعد بن سعد از امام كاظم علیه السلام روایت كرده است كه روزی ایشان به یكی از یارانشان كه از درد معده ناراحت بود فرمود: «مقداری آب بگیر و با این آیه كه می گویم تعویذ كن3 بار بگو: « یریدُ اللهُ بكُمُ الْیسْرَ وَ لا یریدُ بكُمُ الْعُسْرَ» و بعد آیه 30 سوره انبیاء را بخوان، سپس آن آب را بنوش و دستت را روی شكمت بكش، ان شاء الله بهبود خواهی یافت.

5) آثار ذكر یونسیه آیه 87 :  70 هزار بار بخواند: « لا اله الا انت سبحانک انی كنت من الظالمین» و به هیچ عنوان كمتر نباشد.

برای آزادی از زندان، برآمدن مهمات كلی و جزیی، دور كردن دشمن و از بین بردن حزن و اندوه .


برچسب‌ها: <-TagName->
لینک ثابت
صفحه قبل 1 صفحه بعد

تمامی حقوق مادی و معنوی " به سوی ظهور " برای " سعید " محفوظ می باشد!
طـرّاح قـالـب: شــیــعــه تـم